Wednesday, July 20, 2016

Pengenalan mengenai carburetor untuk motosikal.

Pengenalan mengenai carburetor untuk motosikal.

1- Jika dilihat dari luar, carburetor adalah alat yang simple dan mudah. Menjadi "orang" tengah menghubungkan antara tangki minyak dan juga enjin.Kiranya, enjin akan bekerja apabila minyak dari tangki masuk ke dalam cylinder blok melalui carburetor. Semudah itu sahaja. Tetapi, pada dasarnya ianya adalah sesuatu yang agak rumit pada bahagian dalaman dan bagaimana ianya bekerja.

2- Carburater juga tidak mempunyai banyak terma-terma masaalah, cuma yang ada, Rich & Lean atau pun bahasa pasarnya, kering dan basah atau minyak lebih minyak kurang. Apa cara sekalipun, 2 perkara ini adalah sympton awal untuk mengenal dan tau yang carburetor kita mempunyai masaalah.
Masaalah lain pula adalah seperti overflow.

3- Asas utama pula yang menggerakkan carburetor adalah angin dan minyak ( air & Fuel ), walaupun hanya ada 2 asas sahaja, tetapi cukup untuk memeningkan kepala terutama pada mereka-mereka yang gemar bereksperimen dengan carburetor.



5 comments:

  1. Hai! Nak minta sedikit pendapat dari pengalaman bro. Kalau skru angin diputar ke arah kanan (ditutup) apa maksudnya ye? Spt angin tak cukup atau sbgnya

    ReplyDelete
  2. Boss nk tahulah mj dan pj apa yg sesuai untuk motor sy lc135 v2 block standard
    ,exzos stnd open 28mm , high cam,cdi racing,lepas sy tukar crb nsr 28mm. keluar asap hitam...mj pj sy tukar standard pon keluar asap hitan Dan jarum tu nk set bawah ke atas ke mcm mana ye tlg sy.... ��

    ReplyDelete
  3. Terima kasi atas info yg sangat baik dan berguna.
    Apakah kesannya jika minyak kurang bos..

    ReplyDelete
  4. ape beza lean..motor akan bobok rpm rendah..dengan rich motor tersengguk-sengguk rpm rendah juga..mcm mana beza

    ReplyDelete
  5. Terima kasih info nya.. saya tu guna carb ts125.. saya pki mj 95 pj24 rasanya. Tengok plug ok tengah² perang tepi hitam tak basah. Masalahnya klw enjin sejuk susah sikit nk idup.. kena main perah² minyak skit.

    ReplyDelete